Norsk-svensk startup står bak klimamerkede menyer på COP26
Til tross for at mat- og matindustrien står for opptil 37 % av verdens klimagassutslipp, var det ikke et punkt på den offisielle agendaen på COP26 – den globale klimatoppmøtet i Glasgow sist uke.
I løpet av de siste to ukene har verdensledere møttes i Glasgow for å diskutere klimaspørsmålet. På tross av at mat står for ca. en tredjedel av klimaproblemet, var det ikke et punkt om dette på den offisielle agendaen.
Det norsk-svenske startup-selskapet Klimato klarte imidlertid å sette mat på dagsordenen på den globale scenen ved å klimamerke alle menyene under COP26-arrangementet.
Dermed ble COP26 det første FN-arrangementet med klimamerket mat.
I samarbeid med det britiske cateringselskapet Levy ble all mat under klimakonferansen klimamerket av Klimato. Målet var å vise forskjellen mellom for eksempel haggis og vegetarisk haggis og inspirere og oppmuntre verdensledere og gjester til klimasmarte valg.
– Gjør det enkelt å velge klimavennlig
Klimato har siden 2019 tilbudt tjenester for å beregne, visualisere og redusere klimagassutslipp av mat i Norge og Sverige. I Klimatos verktøy kan restauranter beregne og merke klimapåvirkningen på menyen sin, sette klimamål, finne forbedringsområder og følge deres fremgang for å redusere utslippene.
Restaurantene som bruker Klimato bidrar til å lede endringen og setter trenden for en mer bærekraftig restaurantbransje og matforbruk før COP27 – hvor mat endelig skal på agendaen.
Restauranten ASIA Aker Brygge, som for øvrig er partner i VEGAN/NORGEs fordelsprogram PLUS+, klimamerker menyene sine ved hjelp av Klimato. Eksempler på andre aktører som benytter seg av Klimato er LETT og Døgnvill.
Gjennom en livsløpsanalyse (LCA) ser Klimato på utslipp fra aktiviteter som produksjon, prosessering og transport. Restaurantene bruker programmet helt selv etter opplæring og støtte fra Klimato.