Her skal 50% av produktutvalget være plantebasert

En sann glede å se at store kafékjeder som Espresso House tar plantebasert mat og drikke på alvor.

 

Tidligere denne uken viste Oslo Kommune at de tar bærekraft på alvor da de skal innføre vegetarmat som standardvalg på kommunale arrangementer, samt alltid tilby et fullverdig vegansk alternativ. At også kommersielle aktører som Espresso House tar bærekraft og grønne mat- og drikkealternativer på alvor er ikke annet enn fantastisk.

Målet til Espresso House er at 50% av produktutvalget i alle land der selskapet har kaffebarer skal være plantebasert. Innen utgangen av 2021 nådde Espresso House i Norge 48 % plantebaserte produkter. Gjennomsnittet for Espresso House Group var 49 % på tvers av markeder.

Vi vil gi alle mulighet til å unne seg noe godt hos kaffebarene våre, uansett hvilke preferanser de har når det gjelder mat og drikke. Når halvparten av produktutvalget nå er plantebasert, viser vi at dette er mulig og uproblematisk.
— Cathrine Skeie, markeds- og kommunikasjonsansvarlig Espresso House

I Norge nådde de 48% innen utgangen av 2021, så vi er ikke helt i mål ennå, men arbeidet fortsetter.

Plantebasert meny

Ved inngangen til det nye året har Espresso House en hel meny med plantebaserte produkter. Den inneholder blant annet kjøleskapsgrøt og chiapudding med fersk frukt, bagel med kremost og avokado og focaccia med grillet paprika og trøffeldressing. Til kaffepausen om ettermiddagen byr Espresso House på en croissant som er fylt med vaniljekrem og toppet med grønne epler, samt en deilige vegansk semla – den svenske varianten av fastelavnsboller, laget med surdeig og kardemomme.

Enten produktene er plantebaserte eller ikke, er det smaken som er viktigst hos Espresso House.
— Jussi Merimaa, Category and Innovation Manager i Espresso House Group

Uansett matpreferanser velger mange av gjestene plantebaserte produkter og synes det smaker kjempegodt.

Espresso House er først og fremst kjent for varme og kalde drikker. Kaffebarene har et stort utvalg plantebaserte meierialternativer til espressodrikker, frapinoer eller ganske enkelt som tilsetning i bryggkaffe. 12 % av alle de varme drikkene vi solgte i 2021 ble tilberedt med plantebaserte melkealternativer, denne andelen har økt jevnt de siste årene. De plantebaserte alternativene omfatter havre-, soya- og kokosdrikk. Havredrikk er mest populært blant gjestene.

Løfte om bærekraft

Matvanene våre har innvirkning på miljøet, og 50% plantebaserte produkter på menyen inngår i vårt løfte om bærekraft. Espresso House vil gjerne utforske de uendelige mulighetene innen plantebasert mat og fortsetter å utvikle produkter som både smaker godt og er bedre for miljøet.

– I Norge øker etterspørselen etter plantebaserte produkter jevnt og trutt. Plantevekst sin rapport fra 2021 viser at 50 % av befolkningen er positive til å spise mer plantekost. Espresso House viser vei og kan inspirere andre selskaper til å servere plantebaserte produkter som både smaker godt og er gjestenes førstevalg, sier Camilla Dahlberg fra Plantevekst.